Hiukset on letitetty niin tiukkaan, että päänahkaa kiristää. Työnnän sormeni villapipon alle ja yritän löyhdyttää letin kireyttä. Isosisko on letittänyt hiukseni tiukkaan että takuulla pysyvät ojennuksessa. On ensimmäinen adventti, päivä jolloin saa laulaa; Hoosianna Daavidin poika..Ja minähän laulan.

Hoosianna, Daavidin poika...

Musiikki on aina ollut minulle tie, jota pitkin olen halunnut kulkea. Niinpä tänään, ensimmäisenä adventtina laulan jälleen sydämeni kyllyydestä Hoosiannaa. Ja kuuntelen urkumusiikkia kyyneleet silmissä.

Tämä on ollut ihmeellinen marraskuu. Aurinko on näyttäytynyt niin usein ettei marraskuuksi uskoisi. Selkeä sää on tuonut mukanaan kaverinsa pakkasen. Pakkaspoika paukuttaa nurkissa jossa pojan kohmeiset sormet rummuttavat epätahtisesti.

Tiernapojat ja koulun kuusijuhla kuuluivat yhteen. Kuuluivat yhteen samalla lailla, kun selkeä sää, ulkona paukkuva pakkanen ja lumi. Kun pojat harjoittelivat vuorosanojaan tiernapoikia varten saivat tytöt laulaa mukana, mutta epistä oli, ettei tyttöjä koskaan huolittu mukaan esitykseen. Osasin ulkoa kaikki laulut.

Tiernapojat esiintyivät täällä tänään, joten pääsin kulkemaan muistojeni joululaulutiellä.

Pienet tiernapojat ovat kasvaneet vähän isommiksi, mutta tunnelma oli ainutkertainen. Ja osasin vieläkin kaikkien laulujen sanat. Lauloin mukana ja yhtäkkiä olin se pikkutyttö jonka punaiset kiiltonahkakengät hiersivät jaloissa ja jännitys pisteli vatsassa. Saisinkohan hyvän todistuksen?

"On lapsi syntynyt meille ja poika annettu on.."

Kävelen kohti siltaa ja tapaan sillalla joulupukin muorin. Kuvausluvan saatuani asttelen hänet jokivarren tonttujen seuraan. Hän kutsuu minua tonttujen pajaan ostoksille.

Joulupukin tapaan kahvilassa, kosken partaalla. Hän poseeraa minulle auliisti ja haluaa nähdä kuvansa. Joulupukki on sujutellut puusuksillaan tänne Korvatunturilta asti. Ei ihme, että hän haluaa levätä pitkän matkan jälkeen. Joulupukki kutsuu minua neitokaiseksi, josta innostuneena olen kaataa hänen puusuksensa lattialle, tohkeissani kun olen.

"Joulupukki, joulupukki, valkoparta, vanha ukki.."

Aurinko on laskenut mailleen kun suunnistan kotia kohti. Huomaan hyräileväni, "on kylmät paukkuvat pakkaset ja tuimat Pohjolan tuuloset, vaan joulu, joulu on meillä."

Kaanon kulkee joulumuistojen tiellä.

Hyvää adventin aikaa kaikille blogini vierailjoille!