Lapiolla hiekkaa-blogin Sirokko, haastoi minut kaivelemaan muistiani. Mitä ihminen oikeasti muistaa, se onkin jo toinen juttu. Luulenpa, että vilkas mielikuvitukseni on loihtinut aikamoisen vyyhdin kerrotuista asioista. Olen lisännyt siihen ripauksen kuvamuistoja ja lopuksi mukana kulkee hippunen oikeaa muistia.

Faktaa on, että olen seitsenlapsisen perheen nuorin, raapekakoksikin kutsuttu. Olin vilkas ja kaikkeen ehtivä poikatyttö, sillä oikeasti tiedän äidin odottaneen poikaa jolle oli jo nimikin valmiina. Poikana minua olisi kutsuttu Alpo Kalle Juhaniksi.

No niin ja sitten ne kysymykset;

1. Mitä vastasit pienenä kysymykseen: Mikä sinusta tulee isona?

En muista että minulta olisi koskaan kysytty sellaista, mutta tiesin varmasti että minusta tulee iskelmälaulaja. Mieleni muuttui nopeasti, sillä kun seuraavana vuonna kirjoitin koulussa aineen: Mitä tekisin jos saisin miljoonan, halusin perustaa kanalan, sillä pidin paljon kananmunista ja se oli ainoa tapa saada syödä niitä kylläkseen. No iskelmälaulajaa ei minusta tullut, enkä sitä kanalan perustamiseen vaadittua miljoonaakaan koskaan saanut, mutta enpä pidä enää kananmunistakaan, ainakaan kovin paljoa.

2. Mitkä ovat sarjakuvien/ piirretyjen lemppareita?

Ei meille sarjakuvalehtiä tullut, eikä ollut televisiotakaan. Satakunnan kansasta luin Mandrake taikurista ja Fantomista ja Jonesin tytöt oli ykköslukulistalla. Olen myöhemmin korjannut puutteen moninkertaisesti. B. Virtasen sarjakuvat ovat ykkös-suosikkini edelleen. B.Virtanen aamulukemisiksi ja sen jälkeen oli hyvä sukeltaa työelämän moniin haasteisiin hymy suupielessä.B. Virtasen täytyisi saada piirtämisestään vuoden hymypoika pokaali.

3. Lempileikkini

Kotikulmillani asusteli lapsia yhden kyläkoulun verran, joten usein kokoonnuttiin pelaamaan ja leikkimään yhdessä. Yksi pelatuimmista oli; seitsemän tikkua laudalla, lisäksi leikittiin kauppaleikkejä ja rakennettiin majoja. T.O.K eli tyttöjen oma kerho, josta on vieläkin pieni vihkonen muistona. Koskaan ei ollut leikkien keksimisestä puutetta, vaikka leluista olikin.

4.Mistä urheilusta pidit /harrastit?

Muistan pelanneeni joskus pesäpalloa, mutta urheilusta en erityisemmin pitänyt ja koulun hiihtokilpailut sammuttivat senkin vähäisen urheilukipinän mikä rinnassani syttyi.

5. Musiikki-idoli

Beatles oli ehdottomasti ykkönen. Suosikista leikatut ja seinälle ripustetut kuvat  saivat aikaan vastalauseiden vyöryn vanhemmilta.

6. Parhaat synttärit ja miksi

Järjestämämme 3x40 vuotissynttärit. Kutsuimme mukaan juhlimaan työkaverit. Synttäreitä vietettiin saaressa. Päivän alku oli täynnä vastoinkäymisiä, joten sen kestäessä oli vaikea uskoa että illasta tulisi ikimuistoinen. Matkalla mökille auto hajosi tien penkalle. Satoi kaatamalla. Lähdimme hakemaan apua lähitalosta josta sattumalta löytyi auton korjauksen taitava mies. Monien vaiheiden jälkeen ajoimme rantaan ja roudasimme tarjottavat veneeseen. Tietysti oli vastatuuli ja sade vihmoi kastellen ne paikat jotka olivat siihen asti säilyneet kuivina. Kun ilta koitti ja vieraat saapuivat aurinko paistoi täydellä terällä. Järvi oli peilityyni. Silmämme kostuivat sillä kertaa ilonkyynelistä kun kolmeen päähän laitettiin ruusuista solmittu seppele. Kun muistelen synttäreitäni, tämä tulee aina ensimmäisenä mieleen. Juhlan ei aina tarvitse onnistua täydellisesti, ollakseen paras.

7. Paras joululahja/ tai muu lahja jonka olen saanut.

Paras lahja oli yllätys jonka lapseni järjestivät pyöreitä vuosia täyttäessäni. Lahjaksi sain akvarellipaperia ja värit. Lahjan jota olin pikkutytöstä asti toivonut. Lapset olivat tarkkaavaisesti kuunnelleet äidin toiveita. Kiitos!

 8.Mitä olisit halunnut elämässäsi tehdä, jota et ole vielä tehnyt.

Hetkinen...Olen aikoinani oppinut konttaamaan, kävelemään ja juoksemaan. Olen oppinut lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Olen saanut olla lapsi, nuori, aikuinen, äiti ja ämmi. Olen saanut tehdä työtä ja levätä. Olen saanut itkeä ja iloita. Olen saanut rakastaa. Elämääni on mahtunut  sekä iloa että surua. Joka päivä opettelen tekemään arjen asioita vähän eri tavalla. Näin se menee, elämä.

 Tämä on varmaan kiertänyt jo monissa blogeissa, MUTTA, jos sinusta tuntuu että haluat vastata tähän, tämä haaste on juuri SINULLE. Ole hyvä ja ota tämä mukaasi. Tulen sitten lukemaan...