Oli aika jolloin tuntemani linnut saattoi laskea yhden käden sormilla. Pääskyset, nuo kesäviestin tuojat, ovat rytmittäneet kevääni kesäksi jo kauan sisäisessä almanakassani. Sillä kevät ja kesä on ollut aina minun juttuni. Valo ja lämpö kumppanukset ovat herättäneet sydämeni. Pitkät valoiset illat ovat tankanneet energiavarastoni syksyn ja talven varalle. Olen kuin orava, joka kerää pähkinöitä talvivarastoonsa, valo on minun pähkinäni, minun elämisen ehtoni.


Kun pääskyset kerääntyvät syksyisin suurina joukkioina, näen ne hiomassa matkasuunnitelmiaan muuttoa ajatellen. Tästä tiedän syksyni alkaneen. Kaikki linnut eivät lähde yhtä näyttävästi matkaan. Yht'äkkiä vain huomaa luonnon hiljentyneen. Joutsenten kalkatus ja kurkien taidokkaat taivaan kannessa esitetyt lähtöselvitykset nähneenä ajattelee vain minun "tänne, tänne, jäädä täytyy, syksyhyn ja ikävään."


Hiljentyykö lintubongari minussa talven viettoon? Piilottaako kiikarinsa ja kadottaa vaistonsa luonnon suhteen? Onhan minulla talvilinnut. Varpunen  jouluaamuna, tikka hakkaa, hakkaa, tiaiset ja muuttomatkoillaan eksyy pihapiiriin joskus harvinaisempia vieraita. Kuten esimerkiksi järripeippo.


Talviruokinta alkaa. Mökkihömpät yllättävät kohmeisen kuvittelijan kuorestaan. Minulle kerrotaan, ne syövät kädestä. Ei voi olla totta, ne tosiaan syövät kädestä. Naskartelija jatkaa, täytin par'aikaa ruokinta-automaattia kun hömötiainen lensi läheiseltä oksalta nappaamaan siemenen kädestä. Olisi tullut hyvä kuva, hän pohti, jos olisi ollut kamera kädessä. Ja seuraalla kerralla se sitten onnistui. Kamera oikeassa kädessä ja lintu vasemmassa. Tähtäys ja laukaus, eipä siinä paljon säätöjä ehtinyt tarkistaa.Oli se harras hetki. Lintumies ja linnun luottamus.

Ja sitä piti kokeilla vielä monesti sen jälkeen uudelleen. Aina yhtä riemullinen tunne valtaa mielen, se söi minun kädestäni, näitkö, saitko sen kuvaan?


Vähästä on lapsen mieli hyvä. Ja äidin, isästä puhumattakaan. Mitäs me bongarit.

"En ma ole lapseni, lintu tästä maasta,
olen pieni veljesi, tulin taivahasta."
 
 
 
Hyvää adventin aikaa kaikille blogini vierailijoille!