Kauas pilvet karkaavat, sä turhaan niitä tavoitat, kauas pilvet karkaavat, niin minäkin..
 
Aamutelevisiossa vieraileva meteorologi kertoo uudesta harrastuksestaan, pilvibongauksesta. Kaikkialla maailmassa taivaalle tähyävä pilvibongareiden joukko harrastaa pilvikuvausta. Mielenkiintoiselta tuntuva bongaus koukutti minutkin tiiviisti kuvaruudun ääreen pilvikuvia ihailemaan. Miten kauan siitä onkaan kun olen alkanut pilvien muotoja tarkkailla.
 
Olen pieni tyttö, ehkä 6-7 vuotias. Kesäsunnuntaina nurmikolle on levitetty matto jonka päällä makaamme vierekkäin, sisareni ja minä. Katselemme pilvien värejä ja muotoja. Pilvet kulkevat ilmavirtausten mukana ja muuttavat nopeasti muotoaan. Hahtuvapilvet ovat kuin pumpulia ja näyttävät lampailta. Olimme tietämättämme pilvibongareita jo silloin..
 
 
Pilvikuvassani näen juoksevan puudelin, näetkö sinä?

Ei se heinää tee, joka taivaalle tähyää / sananlasku

Entinen sulhaseni alkoi perehdyttää nuorikkoaan, ja kun kerran vesille oli venosen mieli löysin itseni keskeltä järveä tuulen tuivertaessa korvissa ja lennättäessä vettä metrien päähän. Veneen keskellä puksutti vanha moottori työntäen sitä eteenpäin ja näin yrittäen uhmata vallitsevia oloja. Sivusta puhaltava tuuli vei venettä kuitenkin miten sattui ja uhkaavasti lähestyttiin niemen kärjessä olevaa karikkoa. Rystyset valkoisena puristin veneen laitoja. Vihdoin heitin hätäisen rukouksen tuuleen, jos pelastat tästä en enää ikinä....

Ukkospilviä

Miten mahtava voima ukkospilvissä ja tuulessa onkaan? Myöhemmin olen lukuisat kerrat suostunut vielä yhteen kierrokseen järven selällä, meitä uhkaavasta sateesta ja myrskystä huolimatta, kun kala on syötillä ..Mutta samanlaista myräkkää vedessä en ole sitten nuoruuteni kokenut.

Ja kun pilvet ovat karanneet kauas ja taivas sinisyydessään koskettaa sieluani, olen onnellinen.

Gu Cheng sanoo runossaan Lähellä ja kaukana;

Välillä katselet minua,
 välillä pilviä.

Kun katselet minua
        tunnut niin kaukaiselta
kun katselet pilviä
       tunnut niin läheiseltä.
 
Olikohan Gu Cheng pilvibongari?