Kotini kun taakse jää, mietin hiljaa mielessäin..

Unikot jäävät heiluttelemaan minulle hyvästiksi kun 'ampaisen' pihasta maantielle. Pyöräilemisestä on tullut toinen luontoni. Muutama välipäivä pyöräilyssä ja  huomaan miten mieli palaa taipaleelle, liikkumaan ja nauttimaan luonnon rauhasta. Olen omaksunut valikoivan kuulon, joten autojen hurinan sijaan kuulen ainoastaan heinäsirkkojen soittoa. Vesi solisee sillan alla suloista sävelmää, se huuhtelee väsymyksen rippeet pois. Yksinäinen päivänkakkara näyttää lempeältä auringon paisteessa. Sinisen pellon pientareelle pysähdyn pitkäksi aikaa. Mitähän kasvattavat pellossaan nämä maanviljelijät? Tiedättekö te?

Mitä kummaa olet luullut, että matkoiltasi löydät?

Pyöräillessä näkee enemmän. Voi pysähtyä kuvaamaan ja ihailemaan maisemaa. Voi jäädä kuuntelemaan veden solinaa. Enkö tästä iloitsisi?

Minä poljen, minä ohjaan, niinkuin laulu matka käy..

Pyöräilystä saadut endorfiinit ovat viime aikoina tulleet tutuiksi. Enää ei polvet ole aladoopia, kun hyppään alas pyörän selästä. Kirsikanpunainen väri kasvoillani on muuttunut astetta ruskeammaksi. Vesipullon korvaamattomuus on selviö. Musta pyöräilykypärä oli virhehankinta, sillä auringonsäteet kuumentavat pääparkani lähes kiehumapisteeseen, silloin kaadan vettä suoraan päähäni ja nautin siitä kun viilentävä vesi valuu pitkin kasvojani.

Mielikuvittelu vilvoittaa minua myös, ajatuksissani seilaan purjeveneellä pitkin aavaa merta. Hallitsen veneen kaikki kikat ja konstit. Tuuli pullistaa veneeni purjeita ja tuivertaa hiuksiani, nostan katseeni kohti aurinkoa. Olen vapaa. Olen onnellinen.

Plop, herään todellisuuteen, olen mökkitiellä jossa neulaset hiljentävät pyöräilystä tulevat äänet. Muutama mäki vielä, sitten kaarre vasempaan ja oikeaan ja lopulta ajaa hurruuttelen rantaan. Saunan piipusta nousee savu. Mutta sitä ennen;

Ruskea pömpeli kuvassa ei ole hiekoituslaite. Se on ruohonleikkuri. Tekninen piirtäminen ei selvästikään kuulu vahvuuksiini.

Mikä oli parasta matkallani?
Kuu ja kaislat.
Entä kotona, palattuani?
Kuu ja kaislat.
 
/ Eila Kaustia